Låt oss förklara skillnaden mellan SEO och Google Ads
⚽️ SEO, eller Sökmotoroptimering, handlar om att optimera en webbplats så att den rankar högt i sökmotorns organiska sökresultat. Det är en långsiktig strategi som inkluderar att förbättra webbplatsens innehåll, tekniska aspekter och länkar från andra sidor för att göra den mer attraktiv för sökmotorer som exempelvis Google.
⚽️ Google Ads, å andra sidan, är ett betalt annonseringsverktyg som tillåter företag att köpa annonsplatser i Googles sökresultat och på andra webbplatser. När någon söker på en specifik term, kan dessa betalda annonser visas överst eller vid sidan av de organiska sökresultaten. Med Google Ads betalar man för varje klick man får på sin annons, vilket är känt som ”pay-per-click” (PPC). Är konkurrens hög kostar klicken mycket och tvärtom.
Sammanfattningsvis är SEO en metod för att förbättra en webbplats för att ranka bättre i organiska sökresultat, medan Google Ads är ett betalverktyg för att direkt placera annonser i sökresultaten.
Blev du nå klokare? Läs mer om SEO här och välkommen att anlita oss för att hjälpa ert företag att ranka bättre på Google.